29 Sep 2010

Ingat tak bagaimana ia bermula...

Terima kasih kerana melayari http://sallehfauzi.blogspot.com/

Isu natrah di Singapore bagaimana ia bermula.Isu perang kaum 13 mei 1969 bagaimana bermula. Dan apa agaknya isu video clip namewee akan bersudah? Perang dan keluar darah, berlaku kematian dan ada sedikit kerosakan pada hati dan pada harta benda awam?

Setiap cerita ada permulaan dan plot-plot itu tentu kerana rasa tidak puas hati. Jika isu kematian di Kampong Medan Selangor ditakuti orang, kenapa isu yang hampir serupa tidak ditangani? Isu kebolehan En Wee Meng Chee, pemuda dari Johor, berkelulusan Universti dari Taiwan memang hebat, selalu sahaja video clipnya mendapat pasaran panas.

Dia tidak dapat ditahan polis kerana konon jenayah multimedia, dan kes multimedia di bawah kuasa Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan. Dalam kementerian yang dua tiga tahun wujud ini tidak ada manusia yang mampu menangani masalah. Menterinya sudah letih bercakap, tetapi pegawai bahawahan tidak ada. Tidak ada kuasa macam polis.

PERKASA, pertubuhan NGO yang garang, cuba menyalakan api yang disediakan oleh En Wee Meng Chee, yang mendapat perlidungan MCA kononnya budak ini menyelesaikan isu perkauman dengan menyediakan beribu-ribu batang mancis. Jika batang mancis ini dikutip akan menyalakan api dengan minyak-minyak petrol pada hati nurani mereka yang terasa.

Jika berlaku kejadian berdarah, yang untung siapa? Kerajaan mungkin akan istiharkan darurat, dan semua kegiatan politik akan digantung. Mereka yang jadi mancis dan kaki bakar akan ditahan oleh ISA. Parti pembangkang mungkin terlepas sebab di belakang mereka akan mungkin disokong orang luar. Kerajaan Malaysia mungkin tidak mampu nak menjawab permintaan sahabat-sahabat dari ahli-ahli PBB.

Oleh yang dekimikian kemanakah anak-anak bumi ingin menyelamatkan diri, adakah ada negara lain yang memberi tempat contohnya boleh kah mereka mendatang ke mekah atau ke mana, sedangkan orang-orang Palestin sendiri menangis setiap hari kena bom oleh Israel, tidak dapat diselamatkan oleh saudara-saudara arabnya. Begitu juga dengan mereka di Selatan Siam dan Mindanao Philipina.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
BakalHaji.Com Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.

Click di sini


iklan