6 Apr 2011

Kematian Sakti Disukai Kapitalis

Kematian dua makhluk dalam kes-kes rasuah sangat membimbangkan. Bagaimana boleh berlaku dan mengapa berlaku. Gambar bawah ialah mayat seorang pegawai kastam. Seorang pegawai kastam yang membantu siasatan kes rasuah ditemui mati dipercayai jatuh dari tingkat tiga bangunan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di Jalan Cochrane Kuala Lumpur.


Namun untuk menuding jadi kepada siapakah harus ditunjuk, tentulah tidak dapat memuaskan hati mana-mana orang, yang ada teori masing-masing.

Jika siapa menonton filem hindustan, walaupun menghiburkan, tetapi kisah begini memang menarik kerana melibatkan gengster dan kasta. Kasta kapitalis dan kasta pengguna.

Begitulah sukarnya pegawai penyiasat nak membuat kerja, kerana agen-agen kapitalis itu memang wujud, ibarat musang berbulu ayam, dia menghapuskan bukti yang hendak dicari. Misalnya membunuh manusia yang potensi membantu kes siasatan.

Begitulah yang mungkin diamalkan oleh Parti Komunis dahulu; mana-mana orang yang dapat ditangkap oleh kerajaan, orang itu tidak akan selamat, lalu agen mereka akan mencari dan menghapuskan orang yang ditangkap itu, keana ditakuti orang yang kena tangkap akan menjadi saksi. Barangkali itu peranan Akta Keselamatan Dalam Negeri, iaitu guna menahan mereka, yang disyaki mengancam keselamtan tetapi sangat sukar membawa saksi ke mahkamah. Takut-takut saksi itu kena bunuh.

Dalam wayang misalnya apakah gengster membenarkan saksi yang kena tangkap itu akan hidup? Misalnya dalam cerita-cerita berkaitan CIA dan KGB atau cerita James Bond, ramai orang akan mati, dan kematian itu digambarkan membunuh diri. Tak kisahlah samada kerana kemalangan kenderaan ker, jatuh bangunan ker, menembak diri ker atau berbagai helah lagi.

Begitu juga dengan kes penyiasatan Bank Bumiputra di Hong Kong. Pegawai Bank mati, sebelum membawa laporannya balik ke Malaysia.

Di Malaya kaum gangster ini datang hendak melombong bijih timah, hendak menjadi taukeh, tubuhkan kumpulan geng-geng. Apabila Jepun datang, mereka bergabung dalam Parti Komunis Malaya. Akan tetapi mereka tewas dalam hutan, dan meninggalkan generasi baru, namun perangai dan kelakuan sama sahaja dengan keturunan mereka.

Kapitalis dan genstar memang jahat, tetapi kepentingan mereka sangat kuat, boleh menentukan siapakah yang harus menjadi pemimpin. Mana-mane peminpin atau pemerintah yang tidak dapat ditekan oleh mereka, maka jalan untuk jatuh terbentang luas seperti luasnya lautan itu.

Maka kapitalis mahukan minyak, berlaku perang di Iraq, Libya, dan Afghanistan.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
BakalHaji.Com Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.

Click di sini


iklan