18 Apr 2011

Kesan politik Sarawak Kepada Umno


Selepas pilihan raya umun negeri Sarawak itu yang menakutkan ialah jika BN akan melayan dan memberi muka yang melampau kepada pengundi cina konon untuk mengambil hati, sedangkan golongan ini tidak pernah menyokong atau memberi undi.

Semua orang tahu pengundi cina itu ialah satu keturunan yang tidak boleh menerima, Kes ini merujuk kepada keturunan cina yang terletak di lokasi Miri, Bintulu, Sibu, Kuching, Pulau Pinang, Perak, Selangor, Melaka, Muar, Kuala Lumpur dan Singapore.


Sementara di tempat lain seperti orang cina di Sabah, Pulau Ketam di Selangor, Bagan Datoh di Perak, Johor kecuali Muar, Kedah, Kelantan, Pahang, Keturuan baba dan nyonya di Melaka serta Pulau Pinang, dan Trengganu adalah jangan dilibatkan.

Mengapa begitu? Jawapannya ialah orang-orang cina seperti di Kuching adalah orang nakal hingga sanggup meninggalkan negeri, tempat asal mereka, ke mari dengan nekat, samada dapat baik atau cara jahat, untuk mencari makan (survival of life). Kalau mereka di Kuala Lumpur mereka menjadi tukang lombong, menubuhkan gengstar, dan menjadi pengganas menentang majikan (pemerintah atau raja masa itu).

Mereka sanggup berkongsi untuk penentang raja/sultan dalam perang di Klang, Larut, Matang, Lenggi dan tempat lain yang tertentu.

Mereka juga menjadi pengganas menentang Jepun. Menubuhkan Parti Komunis bersama orang-orang melayu menentang British. Mana-mana orang Melayu yang kononnya menyokong Jepun dibunuh dan diseksa. Sedangkan masa itu Jepun tidak pun menjadi musuh mereka di Malaya, tetapi kebetulan Jepun sedang berperang dengan tanah besar China, tetapi mengapa orang yang menyokong Jepun di Malaya dibunuh pula?

Apabila orang-orang Melayu hendak menuntut kemerdekaan dari British, orang-orang cina masuk hutan bersama beberapa orang melayu menentang Tunku Abdul Rahman. Konon Tunku dan Parti Perikatan itu boneka.

Angkara Lee Kuan Yew, seorang china anti melayu, idola Lim Kit Siang, maka Singapore telah dikeluarkan dari Malaysia, iaitu satu strateji yang ada untuk menyelamatkan orang-orang melayu di Persetuan Tanah Melayu jangan kehilangan tanah airnya di tangan orang-orang baru sebagaimana berlaku di Fiji, Australia dan New Zealand.

Orang china tidak mahu menyokong Melayu untuk mencapai kemerdekaan masa itu, sebaliknya Umno terpaksa bertungkus lumus mewujudkan Parti MCA dan MIC kerana syarat yang dikenakan United of Kindom untuk Tanah Melayu merdeka hendaklah penduduk negeri ini bersatu. Malahan Persekutuan Tanah Melayu diberi tempoh 10 tahun sehingga 1967 supaya mengekalkan keamanan.

Apakah yang dilakukan oleh orang-orang china masa itu? Ya! mereka menjadi penyokong atau menjadi ahli Parti Komunis Melaya, dan menetang kerajaan. Mereka masuk hutan dan mendapat bantuan dari negara asing. Ramai askar dari keturunan melayu yang mati untuk mempertahankan negara.

Dalam tahun 1969, iaitu setelah dua tahun telepas dari syarat yang dikenakan British itu. Pari Gerakan dengan parti-parti lain masa itu yang sangat kuat menentang, hampir berjaya menumbangkan kerajaan di Selangor dan Perak. Sementara di Pulau Pinang Parti Gerakan berjaya membentuk kerajaan menumbangkan MCA.

Memandangkan MCA tidak mendapat kepercayaan orang-orang China, sebaliknya parti Gerakan yang mendapat tempat, Umno mengalah dan menerima Parti Gerakan ke dalam Barisan Nasional. Strateji inilah juga yang dijangka berlaku kepada DAP pada tahun 2008 itu. Umno dijangka akan mengalah.

Perangai Umno yang mengalah memang banyak kali berlaku. Antaranya ialah merima orang china dan india menjadi warganegara Persekutuan Tanah Melayu. Dasar Bahasa Kebangsaan. Pembentukan Malaysia. Penyingkiran Singapore dari Malaysia. Dan penggunaan Bahasa Inggeris dalam matapelajaran Sains dan Mathematic.

Malahan perangai Umno mengalah jelas dilakukan dengan konsep 1Malaysia. Walaupun tidak menyamai dengan konsep Malaysian Malaysia yang dianjurkan DAP, tetapi itulah hakikat. Kalau dulu konsep Malayan Union ditentang untuk menyelamatkan raja-raja melayu pupus, tetapi konsep itulah yang dipakai dengan membentuk Parti Perikatan, dan Barisan Nasional.

Begitu juga dengan konsep 1Malaysia, cuma tidak sampai ke tahap Malaysian Malaysia yang menghapuskan taraf hak istemewa dan kedudukan raja-raja melayu. Kerana itu, One Malaysia adalah tidak sama dengan One Israel, kerana One Israel satu idologi yang menggesa orang yahudi seluruh dunia datang ke Palestin, ia merupakah konsep Zionis (berasal dari nama bukit Zion di Israel). Jadi One Malaysia merujuk kepada semua orang agar cinta dan setia kepada negara, dengan paksi rukun negara.

Pengorbanan keturunan melayu di dalam Umno ditentang keras oleh Pas masa itu. Akan tetapi jenerasi Pas melihat strateji itu tidak releven dengan politik mendapatkan kuasa. Jika Pas masih berpegang dengan konsep itu, maka Pas tidak akan mendapat kuasa memerintah persekutuan sampai bila-bila.

Pemikiran orang Umno sudah meresap ke dalam Pas. Para cerdik pandai tahu kuasa tidak akan sampai ke tangan jika memusuhi pengundi. Kerana di sana, sistem demokrasi memerlukan mandat, dan mandat itu di tangan pengundi. Pengundi pula bukan terdiri dari orang melayu sahaja. Maka sebab itu, apabila Datuk Seri Anwar Ibrahim terpecat dari Umno, beliau tidak menjadi ahli Pas.

Datuk Seri Anwar Ibrahim dua kali mendapat kesempatan untuk menjadi presedent Pas iaitu semasa sebelum aktif dalam Umno dan setelah dipecat dari Umno. Para penyokongnya ramai dalam Pas dan dalam Umno. Sebaliknya Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak menggunakan kesempatan itu, kerana mungkin beliau kuatir tidak mendapat tempat dalam hati pengundi bukan Islam.

Pilihan raya umum Sarawak juga menyaksikan tanda-tanda Pas akan pupus. Pas ibarat menelan mati emak, diluah mati ayah. Pas boleh kekal dalam Pakatan Rakyat tetapi akan pupus. Sebalik jika keluar dari Pakatan, Pas kekal sebagai parti altenatif, tetapi tidak akan mendapat mandat untuk memerintah sampai bila-bila.

Datuk Seri Najib dalam sidang video/media pada malam keputusan pilihan raya umun negeri Sarawak itu menyatakan bahawa sangat sukar untuk mendapat 2/3 mejoriti dalam sistem demokrasi di mana-mana negara pun, kerana sebab itu, jika mendapat mejoriti mudah pun dikira sudah satu kemenangan.

Umno yang berasal dari parti-parti kecil mengetahui keperluan mandat rakyat. Umno tidak nampak MCA akan diterima pengundi. Begitu juga dengan Parti Gerakan. Parti MCA dan Parti Gerakan merupakan parti Dinasor. Sedangkan untuk meneruskan memerintah negara, dan mengekalkan kemakmuran negara, Malaysia perlu mengekalkan sistem domokrasi, dan sistem itulah yang dihormati oleh negara-negara maju.
Malaysia akan diserang atau mungkin menjadi sarang pengganas jika sistem memerintah itu bukan sistem demokrasi sebagaimana yang berlaku di Afhanistan, Iraq, Korea Utara, Libya dan negara lain.

Sistem demokrasi memerlukan mandat dari semua penduduk mendapat tempat. Akan tetapi Umno tidak akan mendapat mandat dari pengundi cina dalam situasi yang sudah-sudah ataupun dalam situasi masa kini. Mandat yang konon diwakili MIC, MCA atau Gerakan sebenarnya datang dari pengundi penyokong Umno. Mana-mana calon MIC, MCA atau Gerakan ditempatkan dilokasi Umno, pasti calon itu akan menang. Sebaliknya jika mereka di lokasi pengundi cina, calon itu akan tewas.

Umno tidak boleh terus terusan memberi muka melampau kepada yang tidak memberi undi. Sistem demokrasi mengatakan yang mejoriti adalah menang, sementara yang minoriti adalah kalah. Orang yang kalah kenalah akur dengan mejoriti. Jadi, kalau Umno melampau batas, ahli-ahli Umno akan menyingkirkan pemimpin macam itu. Umno tidak memerlukan pemimpin yang khianat kepada mandat.

Umno juga akan kehilangan kuasa jika mengekalkan pemimpin yang khianat. Kebanyakan mandat datang dari pengundi luar bandar. Pengundi luar bandar tidak mahu mandat yang diberi itu akan kena khianat.

Mengapa pengundi luar bandar memerlukan Umno? Malahan pengundi luar bandar sanggup bertolak ansur walaupun Umno sering melakukan khianat. Maka itulah hakikat. Pengundi luar bandar sangat cinta kepada negara, mahukan negara ini mardeka, mahukan pembangunan diteruskan, mahukan kemudahan hidup dilaksanakan, malahan sanggup berkongsi dengan pengundi bandar.

Ini sangat berbeza pengundi bandar. Mereka tidak mementingkan isu-isu itu, kerana hidup di bandar sudah terdapat kemduahan jalan raya, pelabuhan, lapangan terbang, pasar, stesyen teksi, stesen bas, kemudahan keretapi, sekolah, saluran air paip, bekalan api letrik, polis, dan askar serta tentera. Malahan kemudahan di bandar juga ada pengawal keselamatan yang dibayar untuk menjaga taman perumahan ataupun di rumah-rumah pangsa.

Pengundi bandar tidak perlu memikirkan seperti pengundi luar bandar fikir. Pengundi bandar tidak merncari makan di hutan, tidak menternak ayam di kampong, tidak memelihara lembu di sawah, tidak mengangkut barang dengan basikal, tidak mengerjakan ladang dengan tulang empat kerat, dan pengundi bandar tidak merasa sunyi, atau gelap apabila waktu malam.

Mungkin Umno boleh membentuk kerajaan tanpa ada wakil dari ketururnan cina. Akan tetapi kerajaan yang dibentuk itu tidak akan berjaya mentadbir. dan kerajaan macam itu juga tidak akan kekal. Oleh itu, Umno tidak mungkin menjadi macam itu. Umno memerlukan mandat dari keturunan cina juga. Umno boleh mengalah sekali lagi iaitu dengan menerima DAP masuk dalam gabungan Barisan Nasional.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
BakalHaji.Com Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.

Click di sini


iklan